Регионални скуп Међунарoдне федерације шпедитерских удружења (FIATA), посвећен интермодалности, одрживом транспорту и развоју европске логистике, одржан је 3. и 4. септембра у Прагу. Догађају су присуствовали представници логистичког и шпедитерског сектора из целе Европе, који су разменили искуства, идентификовали актуелне изазове и дефинисали приоритете у области мултимодалног транспорта.
Директор Агенције за управљање лукама Вук Перовић учествовао је на панелу „Зеленија будућност теретног саобраћаја и улога водних путева у мултимодалним логистичким системима”, на којем се разговарало о важности водног транспорта и лука у ланцима снабдевања и зеленој транзицији.
Перовић је представио резултате Агенције као и лучки сектор у Србији, истичући да је наша земља, захваљујући повољном положају, једна од кључних раскрсница европских транспортних коридора.
Подсетио је да је Србија трећа земља у Дунавском региону по количинама терета на рекама, са годишњим обимом претовара између 15.5 и 16 милиона тона. „Потенцијал наших лука лежи у њиховој географској позицији, сталним инвестицијама у ову област, као и праћењу европских и светских трендова,” рекао је он.
Осврћући се на сарадњу Србије и Европске уније у погледу лучког сектора, нагласио је да она обухвата како улагање у инфраструктурне пројекте, тако и сталну координацију на институционалном нивоу.
Подсетио је да су новом уредбом о Трансевропској транспортној мрежи, три српске луке уврштене на основну мрежу а три на свеобухватну. Према његовим речима, то доноси већу видљивост наших лука у транспортном систему Европе, могућности за претовар већих количина терета и приступ ЕУ фондовима.
Када је реч о еколошким изазовима у лучком сектору, навео је да европске луке имају значајну улогу у постизању климатске неутралности, имајући у виду да је водни саобраћај еколошки најприхватљивији вид транспорта. Казао је да је Агенција, као друштвено одговорна институција, пратећи смернице Зелене агенде иницирала пројекат „Зелене Луке” који за циљ има увођење чисте енергије у луке и пристаништа у Србији.
Перовић је подвукао да луке и пловни путеви не значе само превоз терета и путника, већ да они повезују људе, регионе и економије. „Инвестирањем у лучку инфраструктуру и пловне путеве, улажемо у конкурентност и одрживост. Сарадња државних институција и привреде је кључна за интензиван развој и искоришћење потенцијала водног транспорта и лучког сектора,” закључио је он.
FIATA окупља више од 40.000 компанија из преко 150 земаља, међу којима су шпедитерске и логистичке фирме, превозници и удружења. Федерација се залаже за унапређење логистике и интермодалног транспорта, стандардизацију пословања и заступ интересе чланица пред најважнијим међународним организацијама.