• Đerdap
  • Fotografija AUL
  • Luka Beograd
  • Reka
  • Golubac

Самит министара транспорта Кине и региона: Радимо на бољем повезивању и развоју инфраструктуре

Потпредседница Владе Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, проф. др Зорана Михајловић, поручила је данас, после састанка министара транспорта НР Кине и 16 земаља Централне и Источне Европе, којем је била домаћин, да је важно да све земље учеснице у овом механизму раде на повезивању, као и на уклањању нефизичких баријера.

“Србија је препозната као један од лидера у сарадњи са Кином у области инфраструктуре и која ради на повезивању са регионом. Такође је и земља у којој је седиште Транспортне заједнице Западног Балкана, седиште Асоцијације за инфраструктуру и саобраћај у оквиру механизма 16+1 и учесница je у пројекту “Један појас, један пут”. Значај овог самита је што смо се окупили да радимо заједно, и на повезивању, и на смањењу нефизичких баријера”, рекла је Михајловићева у обраћању новинарима после састанка.

Састанку министара транспорта НР Кине и 16 земаља Централне и Источне Европе присуствовали су и представници Агенције за управљање лукама.

Потпредседница Владе је рекла да су на министарском самиту размењена искуства свих земаља учесница у механизму 16+1, и разговарано о томе како се може побољшати повезаност у региону и смањити нефизичке баријере, како би се омогућило повећање протока робе и људи.

Она је рекла да је вредност инвестиција у инфраструктури у Србији 16 милијарди евра, а око девет милијарди евра вредност пројеката са Кином у различитим областима. “То је резултат нашег рада, нашег положаја, али и наших добрих односа са Кином”, рекла је Михајловићева.

“Повезивање је од пресудног значаја ако желимо да сустигнемо развијене државе и да учествујемо у одрживом развоју. Свако повезивање у инфраструктури, било да је енергетска или транспортна, значи инвестиције, радна места и бољи живот грађана, а то значи и одрживи развој. У наредном периоду ту сарадњу треба да продубљујемо, да размењујемо искуства и да заједнички радимо на уклањању баријера ефикасном одвијању саобраћаја”, рекла је Михајловићева.

Она је захвалила НР Кини и кинеском председнику Си Ђинпингу на покретању ове иницијативе и истакла да је велика част што је Београд домаћин једног скупа 16+1.

Министар транспорта Кине, Ли Сјаопенг, рекао је да је вредност робне размене Кине и 16 земаља Централне и Источне Европе износи 68 милијарди долара и да је повећана са око 9 на око 11 одсто од 2014. године. Он је истакао да је намера да се ојача механизам сарадње 16+1, посебно у водном саобраћају и у области логистике, као и да се повећа капацитет кадрове, између осталог, и кроз стипендирање за усавршавање у Кини.

На пленарној сесији министарског самита механизма сарадње НР Кине и 16 земаља централне и источне Европе, којим је председавала потпредседница Владе, проф. др Зорана Михајловић, разматране су могућности за унапређење координације у планирању, евалуацији и имплементацији пројеката у саобраћајној инфраструктури у региону у циљу бољег повезивања Европе и Азије, као важног елемента у развоју глобалне трговине и одрживог економског развоја.

Посебна пажња посвећена је могућностима за подизање ефикасности будућих инфраструктурних пројеката кроз координирани процес планирања, подстицање инвестиција у пројекте у саобраћајној инфраструктури, као и сарадњу у припреми пројеката (од студија изводљивости до израде пројектно-техничке документације).

Учесници састанка разменили су мишљења о новим могућностима који могу да унапреде процес сарадње у оквиру механизма 16+1, уз очекивање да је могућ договор о предлогу ЈединственеКина-ЦИЕЗ приоритетне листе пројеката саобраћајне инфраструктуре која би обухватила све земље ове групације, пре следећег министарског састанка који ће бити одржан у Хрватској у 2019. години.

На састанку је истакнуто и да дуго задржавање на граничним прелазима умањује ефикасност инвестиција у инфраструктуру, што је проблем који се мора приоритетно решавати. У том смислу, предложено је интензивирање сарадње у вези са постизањем ефикаснијих пограничних процедура, уз развој инфраструктуре тамо где је неопходно, ради успостављања “one-stop shop” система и интегрисаних граничних прелаза са што мањим бројем заустављања на граници.